Sinopsi
Furkan, el membre més jove d’una família gitana que viu a Suècia, intenta solucionar la misteriosa malaltia de les seves dues germanes. Ibadeta i Djeneta porten diversos anys en estat de coma, víctimes del que s’ha anomenat la «síndrome de la renúncia». Traumatitzats per la idea de ser enviats de tornada a Kosovo, la seva terra natal, les seves ments i cossos s’han anat a adormir de sobte.
Al centre de Suècia, la seva família intenta reconstruir una vida normal, però fins ara les seves sol·licituds d’asil han estat rebutjades una darrere l’altra. Furkan intenta escapar de la seva realitat construint la seva pròpia nau espacial per complir el seu somni: anar a viure a Mart i salvar les seves dues germanes. Al nucli d’aquesta pel·lícula hi ha aquesta pregunta: què passa amb els éssers humans i, en particular, amb els nens, quan ha desaparegut tota esperança?
Curiositats
* La directora del documental, Dea Gjinovci, va decidir fer aquest documental quan va llegir un article que parlava sobre el tema: “Vaig llegir un article a The New Yorker sobre els nens que es quedaven en coma a Suècia després d’haver rebut una comunicació d’expulsió, una denegació de la seva sol·licitud d’asil. Aquesta reacció era tan extrema en termes psicològics que em va semblar un tema interessant i commovedor.”
* Sobre la idea de construir un coet per anar a Mart, Dea Gjinovci diu “Mentre parlava amb en Furkan, el nen del documental, vaig desenvolupar la idea de Mart, ja que va ser ell qui m’ho va dir: volia ser astronauta. Per a ell, era una forma d’escapar, d’oblidar la situació, i de deixar de banda la seva culpabilitat.”
* La directora és d’origen albanès i de pare kosovar, i això va fer que pogués connectar amb la família protagonista.
* La Síndrome de Renúncia es va identificar a finals dels anys noranta a les clíniques sueques. El 2005, un document mèdic va informar que uns 200 infants de famílies sol·licitants d’asil traumatitzades a Suècia havien desenvolupat una pèrdua severa de funcions mentals i físiques sense evidències de malaltia subjacent. En els darrers dos anys, s’ha conegut 169 casos identificats per l’organització Doctors of the World a Suècia. La síndrome sembla afectar nens de comunitats especialment vulnerables, com ara refugiats dels Balcans, yazidis de l’Iraq i nens de la minoria gitana perseguida. Molts dels nens afectats han estat testimonis d’una violència extrema contra membres de la seva família o han viscut en entorns extremadament insegurs als seus països d’origen i després a Suècia. Molts metges creuen que el camí cap a la recuperació d’aquests nens depèn de la sensació de seguretat i de la resolució positiva de les demandes d’asil de les seves famílies.
* Recentment també s’han denunciat casos de la síndrome al centre de detenció de refugiats d’Austràlia, a l’illa de Nauru.
Projecció
Fitxa tècnica
Direcció
Dea Gjinovci és una directora / productora suïssa-albanesa amb formació en economia i antropologia. Reparteix el seu temps entre París, Londres i Ginebra. És alumna del Sundance Talent Forum 2019 i Film Independent Fellow. El seu curtmetratge documental ‘Sans le Kosovo’ es va projectar en diversos festivals internacionals i va guanyar el Best National Film al Dokufest International Film. El seu primer llargmetratge documental ‘Wake Up on Mars’ va rebre el suport del Sundance Film Institute i de la Fundació Ford JustFilms, i va guanyar el premi “Perspectives d’un doc” al Visions du Réel 2018. Ha estat seleccionada al 2020 Tribeca Film Festival in New York City. El 2018 va fundar a París Amok Films amb el seu company cineasta Antoine Goldet. La seva obra ha estat descrita com “una pura encarnació de la dignitat humana” amb un sentit de “bellesa, poesia, sensibilitat i meravella”.
Pel·lícules relacionades