Sinopsi
Ascension és un retrat impressionista de la cadena de subministraments industrials de la Xina que ens mostra la creixent divisió de classe al país mitjançant un impactant seguiment de la seva força de treball, el consumisme i la riquesa. Per als forasters, la Xina es presenta com una mena de paradoxa: Una nació en principi comunista que exemplifica la immensa creació de riquesa d’una nació híper-capitalista. Aquests darrers anys, el president Xi Jinping ha popularitzat el terme “Somni xinès” – una picada d’ullet explícita a l’ascensor social que va convertir els EUA en l’enveja del s. XX. Tot i que és una frase indefinida, el Partit Comunista de la Xina l’ha feta servir per assenyalar el retorn de la Xina com a superpotència mundial gràcies a la seva força militar i econòmica. El somni és col•lectiu, i està determinat pel Partit, de dalt cap a baix. Però com es veu el somni a nivell individual, de baix cap a dalt? Aquesta és la mirada d’ASCENSIÓ.
El documental retrata com opera el capitalisme a la Xina en tots els seus nivells, des de la mina més dura fins a les experiències d’oci més exclusives. El film es divideix en 3 parts, a mesura que va ascendint pels nivells de l’estructura capitalista: els operaris de producció d’una fàbrica, la classe mitjana que es forma per atendre i vendre al consumidor amb aspiracions, i les elits, que demostren un nivell insòlit d’hedonisme. El film juxtaposa aquests espais tan diversos per mostrar-nos una connexió oculta però intrínseca.
A mesura que pugem els graons de l’escala social xinesa, veiem com cada nivell sosté i fa possible l’existència del següent; alhora veiem com l’ascensor social real entre els nivells continua essent una fantasia elusiva. Tot i que els nivells existeixen paral•lelament, l’ascensió és un viatge que s’allarga generacions, beneficiant uns pocs individus que escalen amunt a l’esquena de molts.
Curiositats
– Nominada als Oscars 2021 a millor documental
– Festival de Tribeca: Millor documental i Millor Director
– Independent Spirit: Nominat a millor documental
– La directora ja va fer un curtmetratge, COMMODITY CITY, sobre el mercat de procutes bàsics més gran del món, a Yiwu, Xina- El documental està rodat a 51 llocs diferents
– El títol de la pel·lícula prové d’un poema que el seu besavi va escriure el 1912, just després de la caiguda de l’imperi Qing. Reflexionava sobre l’agitació que la seva generació estava a punt d’enfrontar-se a través de la poesia. Els seus fills, els meus avis, van fugir de la Xina el 1949 quan els comunistes van arribar al poder i van establir la República Popular de la Xina
– El que vol provocar és que quan els espectadors d’USA vegin el documental s’adonin que són molt similars a la Xina
Projecció
Fitxa tècnica
Direcció
Jessica Kingdon viu a Nova York i és directora i productora xinesa-nord-americana, nomenada una de les “25 noves cares del cinema independent” per Filmmaker Magazine i seleccionada per a la llista “40 Under 40” del DOC NYC 2020. El seu curt premiat COMMODITY CITY (2017) és un documental d’observació sobre el centre comercial majorista més gran del món a Yiwu, Xina. Va ser preseleccionada per al Cinema Eye Honor i ha estat en més de 50 festivals de cinema, inclosos Rotterdam, True/False i Sheffield. Ha codirigit el curt IT’S COMING! (2020), que va comptar amb el suport de Rooftop Films i actualment està participant en festivals, i ROUTINE ISLAND (2019), que s’inclou a la temporada 2 de The Eyeslicer. Com a productora ha treballat en BORN TO BE (NYFF 2019) de Tania Cypriano, Ian Bell.’s 808 : HOW WE RESPOND (Sheffield 2019), THE WATER SLIDE de Nathan Truesdell (True/False 2018) i OLD STONE de Johnny Ma (Berlinale 2016). És membre del Brooklyn Filmmakers Collective.
Pel·lícules relacionades