Protesta 2019

Festival internacional de cinema de crítica social 7a Edició

Descripció de l'edició

La setena edició del Protesta, del 18 al 26 d’octubre, ha posat el focus en la paritat en la programació de llargmetratges i en l’Eufòria de Gènere com a temàtica.

  • 43 Pel·lícules
  • 14 llargmetratges, 8 dirigits per dones i 6 per homes (5 estrenes a Catalunya i 3 a l’Estat)
  • 29 curtmetratges (363 treballs de 54 països diferents inscrits al concurs) Tierra Mojada, Lesbofòbia, Makun No llores) i Winter in Europe han sigut els guanyadors
  • Més de 4.500 persones han passat per les 22 sessions del Protesta 2019 durant els 9 dies del festival

 

El Festival Protesta va celebrar la seva setena edició a Vic del 18 al 26 d’octubre del 2019, donant així continuïtat al projecte que segueix amb la voluntat de transformar la societat a través del cinema. Creiem que el cinema pot ser un vehicle per posar llum sobre realitats ocultes i donar volum a veus silenciades. També és un mitjà que apel·la les emocions de manera directa, el cinema fa sentir, i considerem que el que massa sovint li manca a la societat és, precisament, sentir més. Pensem que un altre món és possible, i des del Protesta, un festival de cinema activista, transformador i feminista, volem contribuir a fer-lo millor impulsant el canvi social.

Així doncs, el Festival va tornar a generar un espai per la projecció, divulgació i difusió de cinema de crítica social amb una àmplia programació de llargmetratges, curtmetratges i activitats paral·leles. En 9 dies es van proposar 22 sessions que van combinar activitats diverses i que van incloure la projecció de 43 treballs audiovisuals de crítica social, 14 llargmetratges i 29 curtmetratges. Dels llargmetratges, 5 van ser estrenes a Catalunya i 3 a tot l’Estat.

L’any 2019 es van presentar al concurs de curtmetratges 363 treballs procedents de 54 països diferents, entre els quals destaquen Espanya amb 115 propostes i Catalunya amb 32. Però també destaquen 41 propostes procedents de l’Iran, 19 de Rússia i 11 de Brasil. Van arribar, també,  propostes d’Iraq, Síria, Birmània, Kazakhstan i Kyrgyzstan. De totes aquestes, la majoria eren de ficció i 100 estaven dirigides per dones.

Per segon any consecutiu ha arribat la paritat al Protesta, feliçment auto imposada des de l’organització, en la selecció dels llargmetratges projectats. Molts festivals s’han posat com a objectiu tenir paritat el 2020. Nosaltres ja ho hem fet per segona vegada! En aquesta setena edició es van projectar 8 llargmetratges dirigits per dones i 6 per homes.

En l’edició del 2019, el Festival Protesta, s’ha volgut tornar a convertir en un espai per la reflexió, per poder parar i pensar. La setena edició del festival va portar per títol Eufòria de gènere. Es va voler abordar el tema del gènere des de la convicció d’estar vivint uns temps de canvi, en molts sentits, de canvi profund. Un dels aspectes d’aquest canvi és el qüestionament dels rols de gènere tradicionals. L’home, la dona i el que signifiquen estan en qüestió. Sembla que s’ha obert una porta per la que ha començat a entrar aire fresc, un aire que ens permet mirar les coses d’una altra manera. Més lliure. On es van descobrint tots els matisos que existeixen entre els dos únics models acceptats fins al moment, la paleta de grisos va agafant color i forma, i les expressions de gènere es reivindiquen com a diverses i fluides. Des del Protesta ens sorgien moltes preguntes al voltant d’aquest tema i la seva importància en la configuració de qui som i com ens relacionem, què s’espera de nosaltres com a homes o com a dones, com vivim aquesta pressió per encaixar en la categoria que ens ha estat assignada. En aquesta edició del Protesta es va reflexionar sobre els rols de gènere, els estereotips, la maternitat, les noves masculinitats, la transsexualitat o l’educació no sexista, per endinsar-nos i participar de la revolució del moment. Una revolució que ha vingut a canviar-ho tot per una societat més feliç.

Es va dissenyar una extensa programació de llargmetratges i d’activitats paral·leles molt diverses. Per exemple l’activitat “El carrer parla de gènere” amb els components de Queerdobcn, diferents joves activistes i amb Ingrid Agur, professora del grau de gènere de la UAB, que va tenir lloc al Gravat el dia 19 d’octubre. L’endamà a la Reciclària estava previst el vermut del diumenge, amb Ritxar Bacete, antropòleg, especialista en gènere, masculinitats i paternitat positiva, però finalment, per una incidència personal, aquest no va poder agafar l’avió i es buscarà un altre moment per poder fer l’activitat que havia generat molta expectació.

També vam comptar amb Elena Crespi, sexòloga i psicòloga, i Zoe Garcia, biòleg i activista LGTBI per parlar-nos de com educar més enllà del gènere. La Maternitat també va ser tema de debat a la sessió del Casino de Vic, on hi va haver la projecció del llargmetratge (M)otherhood (Laura García i Inés Peris, 2018, Espanya) i el posterior col·loqui amb les directores on es va desgranar la idea de que ser mare és només una opció. L’artista i il·lustradora Olga Capdevila va revisar els estereotips de gènere a l’acte de La Nyàmera del dijous 24, mentre el divendres 25, al Fòrum de Debats, Judith Juanhuix, doctora en física, investigadora científica al Sincrotró Alba, mare i activista trans i Àlex Bixquert, biòleg, home trans i president de l’associació LGTBI de Terrassa, van protagonitzar una conversa sobre el fet trans.

L’Espai del Seminari de Vic, va acollir des del dia 15 d’octubre fins al 15 de novembre una exposició sobre Alice Guy i les cineastes que s’han inspirat en ella. L’exposició ha estat cedida al Festival Protesta per part del Cineclub d’Alcalá de Henares. Amb aquesta mostra es fa un homenatge a aquesta pionera del món audiovisual que va quedar oblidada injustament pel fet de ser dona.

Dins la programació de llargmetratges, treballs com Female Pleasure (Barbara Miller, 2018, Suïssa), Cold Sweat (Soheil Beiraghi, 2018, Iran), La revolta dels contes (Jakob Schuh, Jan Lauchauer i Bin-Han To, 2016, Anglaterra), Boys don’t cry (Kimberly Peirce, 1999, EUA), (M)otherhood (Laura García Andreu i Inés Peris Mestre, 2018, Espanya), Me Llamo Violeta (David Fernández de Castro i Marc Parramon, 2019, Catalunya) o Rafiki (Wanuri Kahiu, 2018, Kènia), han contribuït també al debat sobre gènere que s’ha volgut alimentar en aquesta edició del Festival Protesta.

Llargmetratges

Curtmetratges guanyadors

[post:curtmetratge_premi_documental_0_nom_directora_docu]
País: Catalunya
Durada: 30 min
Tipus: Selecció Oficial
Gènere: NO FICCIÓ

Premi del jurat a millor curtmetratge documental

[post:curtmetratge_premi_ficcio_0_nom_directora_ficcio]
País: Colombia
Durada: 17 min
Tipus: Selecció Oficial
Gènere: FICCIÓ

Premi del jurat a millor curtmetratge de ficció

[post:curtmetratge_premi_public_0_nom_directora_public]
País: Espanya
Durada: 30 min
Tipus: Selecció No Competitiva
Gènere: Animació

Premi del públic

[post:curtmetratge_premi_mencio_0_nom_directora_mencio]
País: Serbia
Durada: 65 min
Tipus: Curtmetratge
Gènere: NO FICCIÓ

Menció especial de l’organització

Jurat

Espais

Muntanya De Llibres, Biblioteca Joan Triadú, Fòrum De Debats, La Nyàmera, Espai Etc, La Reciclària, L’atlàntida, Uvic, Casino De Vic, Seminari, Acvic, Cinema Zumzeig, Cineclub Manresa, Cinema Vigatà, Tona D’idees

Col·laboracions

Cineclub Vic, Cineclub Manresa, Montferrer Escultura, Consell Local De La Cooperació De Vic, Tona D’idees, Uvic, Unitat Contra El Feixisme I El Racisme D’osona I Riollès, Fundació Ser.gi, Esperanzah!, Alcine49, Voc, Regenera’t, Queerdobcn, Talcomsom

Mitjans Oficials

Catarsi, Setembre, La Directa, Icat Fm, Tresc, El9nou, Sapiens

Patrocinadors

Diputació De Barcelona, Generalitat De Catalunya, Ajuntament De Vic, Fundacio Puig Porret, Catalunya Film Festivals

Comiat

Moltíssimes gràcies a totes les que heu fet possible el Festival Protesta 2019!